Dokáže Európska únia chrániť demokraciu a právny štát?

Autor: Michal Šimečka | 27.11.2019 o 6:31 | (upravené 27.11.2019 o 17:49) Karma článku: 1,97 | Prečítané:  800x

Stal som sa spravodajcom Európskeho parlamentu pre ochranu demokracie a spravodlivosti. Čo to znamená a prečo chcem vytvoriť taký nástroj, ktorý nebudú môcť ignorovať ani Fico s Orbánom?

Predstavme si, že v členskej krajine EÚ odhalia korupčný škandál. Odvážni policajti s podporou verejnosti odolajú tlakom vládnej moci, prípad vyšetria a prokurátor podá obžalobu. Prípad však nedostane na stôl nezávislý sudca, ale súd zriadený priamo ministrom spravodlivosti - predstaviteľom tej moci, ktorá je v škandále namočená. Znie to neuveriteľne, ale presne toto je realita v Maďarsku pod vládou Viktora Orbána.

Brzdil ho Najvyšší súd? Schválil si vládou obsadené správne súdy, pod ktoré patrí agenda korupcie, volebných podvodov, vlastníctva médií a protestov.

Nepozdával sa mu Ústavný súd? Počet jeho sudcov zvýšil z 11 na 15, pravidlá ich voľby zmenil tak, aby obišiel opozíciu a funkciu môžu zrazu vykonávať doživotne. Dokonalá deštrukcia deľby moci.

Kritické médiá v krajine boli postupne vytlačené a verejnoprávna televízia sa stala de facto hlasnou trúbou vlády. Keď občania pochopili, že tieto otrasy môžu maďarskú demokraciu pochovať a začali protestovať, bezpečne skonsolidovaná vládna moc ich už mohla ignorovať. Bolo jednoducho neskoro.

Ako urobiť EÚ rýchlejšou a sebaistejšou

Ak chce Európska únia zostať zoskupením demokratických štátov, musí vedieť reagovať na ohrozenie demokracie včas. Nie až vtedy, keď je škoda napáchaná, ako v prípade Maďarska. V takom prípade jej zostáva už len spustenie článku 7, ktorý smeruje k odňatiu hlasovacích práv dotknutej krajiny. Tento nástroj je však nepoužiteľný v momente, keď aspoň jedna členská krajina zahlasuje proti nemu,

Riešením nemôže byť ani odvracanie zraku či neúčinné karhanie. Únia dnes potrebuje ambicióznu reformu, ktorá vytvorí tretiu možnosť – včasný, účinný a sebavedomý tlak, ktorý dá členským krajinám priestor na nápravu.

Práve prípravu takejto reformy som dostal v Európskom parlamente za úlohu. Ako spravodajca zodpovedný za nový mechanizmus EÚ pre ochranu demokracie a právneho štátu sa budem najbližšie mesiace usilovať o to, aby si Únia dokázala v členských krajinách vymôcť dodržiavanie základných hodnôt, na ktorých sme sa pri vstupe do nej zhodli.

Ako si to predstavujem? V jadre nového mechanizmu by malo byť pravidelné a nezávislé hodnotenie toho, ako členské krajiny dodržiavajú pravidlá demokracie a právneho štátu. Keď bude EÚ disponovať takýmito objektívnymi informáciami, môže na ich porušovanie reagovať omnoho pružnejšie a sebaistejšie.

Len poznať stav však nestačí. Nový monitorovací mechanizmus by mal byť naviazaný aj na konkrétne nápravné opatrenia. Tak, aby bolo jasné, čo sa udeje, keď dotknutý členský štát opakovane systémovo zlyháva a neprichádza s nápravou. Možnosti sú rôzne, jednou z nich je aj naviazanie eurofondov na dodržiavanie princípov právneho štátu.

Dotkne sa to aj Slovenska?

Vďaka novinárom a vyšetrovateľom sa dozvedáme, ako vážne boli tieto princípy porušované na Slovensku. Znamená to, že nový mechanizmus by mohol priniesť aj kritiku Slovenska?

Áno. V Európskom parlamente sa vždy snažím v maximálnej možnej miere pomáhať záujmom Slovenska. Prečo teda budem takýto mechanizmus ako spravodajca presadzovať? Pretože som presvedčený, že bude na konci dňa prospešný pre všetkých, aj pre Slovensko. 

Pred vraždou Jána Kuciaka bola jednou z hlavných tém verejnej diskusie otázka, či sa má Slovensko stať súčasťou “jadra” EÚ. Horlivým zástancom tejto myšlienky bol bývalý premiér Robert Fico. Získaval tým politické body, no jeho vysvetlenie bolo prozaické – upozorňoval, že „až 80 percent verejných investícií tvoria prostriedky z Európskej únie“.

Dôsledky takéhoto zmýšľania o Únii sme videli napríklad pri čerpaní agrodotácií. Bohatli na nich albánski a talianski mafiáni, ktorí mali prepojenie na Ficovu vládu, ale aj slovenské štruktúry, v ktorých hrubokrkí vybavovači oslovovali Ficovu poslankyňu “grófka”. Takto to dopadne, keď politici ako jedinú hodnotu vnímajú moc a peniaze.

Raz už nám tlak z Únie pomohol

Po zavedení nového mechanizmu by Ficovi nestačilo zahovárať a zbaviť sa niekoľkých figúrok. Kritické hodnotenie zo strany Únie by v kombinácii s domácim verejným tlakom pomohlo veci posunúť vpred efektívnejšie. Len máloktorý líder krajiny by nechal situáciu zájsť tak ďaleko, aby čelil reálnym sankciám zo strany Bruselu - a ak by to dopustil, jeho voliči by mu to rýchlo spočítali.

Účinok reálneho tlaku z Európskej únie dobre poznáme z obdobia mečiarizmu. Hlasné odmietanie jeho režimu, podčiarknuté zhoršením pozície v prístupových rokovaniach, oslabilo Mečiara a posilnilo proeurópsku politickú alternatívu. Porážka Mečiara v roku 1998 je azda najväčším úspechom našej demokracie od Nežnej revolúcie, a Európska únia v nej zohrala dôležitú úlohu.

Únia však v súčasnosti dokáže vyvinúť najväčší tlak na zmenu v krajinách, ktoré sa do nej ešte len usilujú dostať - ako Srbsko alebo ostatné štáty západného Balkánu. Ale občania existujúcich členských krajín - ako Maďarska, Poľska či Malty - sa dnes nemôžu spoľahnúť na EÚ ako garanta demokracie a spravodlivosti. 

Aj preto stáli desiatky tisíc demonštrantov pred maďarskou „verejnoprávnou“ televíziou zbytočne a Orbán sa im mohol pokojne smiať.

Rozvoj demokracie nie je prirodzeným a nezastaviteľným vývojom dejín. Riziko návratu autoritárskych režimov je prítomné vždy a všade. Ak nechceme aj my jedného dňa mrznúť na námestiach zbytočne, mali by sme to mať na pamäti.

Ak Vás zaujíma zahraničná politika, Európska únia a miesto Slovenska vo svete, sledovať ma môžete tu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Patakyová: Po voľbách som očakávala zmenu (rozhovor)

Ombudsmanka odmieta, že by sa sexuálnym menšinám venovala nadpriemerne.

Dobré ráno

Dobré ráno: Včela má byť chránený druh

Včely ohrozujú najmä pesticídy a otepľovanie.


Už ste čítali?